FC Rauman BT YJ Gävlessä Nordic Sports Rally -ystävyyskaupunkikisoissa 5.-8.7.2022

11.7.2022

FC Rauman BT YJ edusti Raumaa yhdessä Pallo-Iirojen poikajoukkueen ja Rauman Uimaseuran uimareiden kanssa Gävlessä ystävyyskaupunkikisoissa. Mukana oli myös Rauman kaupungin liikuntapalveluiden edustajana Iida Elonen. Kisoihin osallistui nuoria urheilijoita Gävlestä, Næstvedistä ja Raumalta.

Joukkueen matkakertomus

Maanantai 4.7.

Lähdimme Ruotsiin yhdessä raumalaisten uimareiden ja jalkapallopoikien kanssa kuudelta iltapäivällä. Oli aurinkoinen ja lämmin sää. Bussimme saapui Turun satamaan, josta nousimme laivaan. Söimme illalla maittavan buffet-illallisen. Pienen kiertelyn jälkeen uni tuli hyvin hyttien kerrossängyissä.

Tiistai 5.7.

Heräsimme hyvin varhain tiistaiaamuun meriaamiaiselle. Bussimme suuntasi seitsemän aikoihin kohti Gävlen kaupunkia, jossa varsinainen tapahtuma järjestettiin. Hotellissa oli mukavan kotoisa tunnelma. Vietimme aikaa korttia pelatessa. Huoneet saatuamme lähdimme tutustumaan Gävlen keskustaan, josta teimme joitakin ostoksia. Reissun jälkeen vedimme viimeiset treenit ennen keskiviikon koetusta. Rankan matkustuspäivän jälkeen nukahdimme väsyneinä.

Keskiviikko 6.7.

Heräsimme aikaisin ja nautimme aamupalasta. Tämän jälkeen lähdimme kohti avajaisseremoniaa. Gävle Vallenille astelimme tunnelmallisen musiikin soidessa, ja meidät esiteltiin lähes täydelle katsomolle. Stadionille mahtuu 6500 katsojaa…

Ennen peliä Gävleä vastaan tunnelma oli jännittynyt, koska eräät nimeltä mainitsemattomat valmentajat olivat kertoneet meille hieman ennakkoluuloja aiheuttavaa informaatiota, joten alustava pelitaktiikkamme oli pitää pallo mahdollisimman kaukana omasta maalista ja vain sinnitellä.

Alkulämpö jäi hieman vajavaiseksi, mutta peli sen sijaan ei! Ennen reissua tiesimme jo, että olemme ilman maalivahtia. Tämäkään ei osoittautunut ongelmaksi. Ensimmäinen puolisko oli melko tasainen, mutta kuitenkin saimme pidettyä hyvin palloa, mikä johti yhteen maaliin noin 30 minuutin kohdalla. Vaikka saimme useita hyviä maalipaikkoja, siirryimme puoliajalle 1-0 -johdossa.

Kun peli jatkui, alkoi raumalaisten tykitys. Heti ensimmäisen minuutin jälkeen teimme toisen maalin. Sen jälkeen maaleja syntyi tasaiseen tahtiin. Vastustajalla ilmeni hieman loukkaantumisia ja ”loukkaantumisia”. Lopulta Gävlellä oli vain yhdeksän pelaajaa pelikuntoisena, joten kaksi pelaajaamme siirtyi vastustajan riveihin viimeiseksi kymmeneksi minuutiksi. Tätä on todellinen ystävyyskaupunkitoiminta. Lopulta peli päättyi meidän mahtavaan 7-0 -murskavoittoomme.

Pelin jälkeen kävimme hotellilla suihkussa ja lounaalla, jonka jälkeen lähdimme kannustamaan pojat voittoon Gävlestä. Peli päättyi 3-1 Rauman voittoon.

Illalla ohjelmassa oli odotettu pool party & barbeque. Uimahalli ei vastannut odotuksiamme ollenkaan… Tällä hetkellä odotamme ensimmäistä jalkasienitapausta joukkueeseen.

Torstai 7.7.

Saimme nukkua hieman pidempään, sillä olimme jo urakoineet osuutemme. Menimme aamupalan jälkeen kannustamaan uimareita. Heti kun saavuimme uimahallille, tuli vartin tauko. Iltapäivällä oli vuorossa poikien toinen peli Næstvedia vastaan. Alku näytti pahalta, sillä vastustaja teki kaksi maalia. Mutta pojat tsemppasivat ja saivat aikaan maaleja. Kuitenkin pelissä oli dramatiikkaa. Tuomari jakeli kaiken värisiä kortteja. Pelin ollessa 7-2 raumalaisille tuomari päätti pelin 64. minuutilla, koska peli ei enää ollut jalkapalloa. Tunteet kuumenivat molemmin puolin, ja lopulta peli meni aivan pelleilyksi.

Tämän jälkeen istuimme tunnin bussissa City Tourilla. Matkalle näimme Gävlen maisemat ja kiipesimme valtavalle vuorelle, josta näki koko Gävlen. Kiivetessä ainakin poikien reidet menivät hapoille.

Loppuilta sujui leppoisasti syöden ja tanskalaisesta seurasta nauttien. Tosin kielimuuri aiheutti ongelmia…

Perjantai 8.7.

Aamiaisen jälkeen oli palkintojenjako (Suomi ja Tanska jakoivat ykkössijan ja Ruotsi jäi kolmanneksi), jonka jälkeen mentiin Tukhomaan ostoksille. Turkuun palattiin Glory-laivalla.